Brandstofsysteem Mercedes klassiekers en oldtimers

 

Niets is zo gevaarlijk als een benzine lekkende Mercedes-Benz klassieker of oldtimer. Eén vonk erbij en uw Mercedes klassieker verandert in een niet meer te blussen benzinefakkel!

Bekijk de video en zie wat wij met regelmaat aantreffen bij klassiekers waarvan de eigenaar denkt dat de auto bij een goed adres onderhouden wordt.

 

Zorg dat het brandstofsysteem van uw Mercedes klassieker tip top in orde is en maak vandaag nog een afspraak voor een inspectie.

contact

Onderhoud en Inspectie van het brandstofsysteem van uw Mercedes klassieker

Bij 80% van de Mercedes-Benz klassiekers en oldtimers die hier voor de eerste keer voor vrijblijvend advies, inspectie of onderhoud komen zijn de slangen van het brandstofpakket volledig versleten. We vragen ons dan ook vaak af hoe deze klassiekers nog rijdend bij ons gekomen zijn.

Ook het brandstofsysteem van uw Mercedes klassieker of oldtimer is aan slijtage en ouderdom onderhevig. Slangen drogen na verloop van tijd uit of scheuren en gaan brandstof lekken. Slang klemmen verroesten, waardoor deze geen goede bevestiging meer kunnen waarborgen. Het is daarom belangrijk om tijdens de periodieke inspectie van uw Mercedes-Benz klassieker de controle van het brandstofsysteem beslist niet te vergeten. Want niets is zo gevaarlijk als een benzine lekkende klassieker of oldtimer. Eén vonk en uw klassieker verandert in een benzinefakkel. Veiligheid gaat toch voor alles!

Brandstofpakket of brandstofpomp van uw Mercedes-Benz klassieker

De brandstofpomp van uw Mercedes-Benz klassieker of oldtimer moet regelmatig geïnspecteerd worden op werking en bijgeluiden. Bij benzine klassiekers met injectie is de brandstofpomp vaak op een dusdanige plek onder de klassieker gemonteerd, dat het alleen mogelijk is de brandstofpomp te inspecteren als de klassieker op een brug of boven een put staat.
Bij de visuele inspectie van het brandstofsysteem moet er, behalve naar de algemene staat van de onderdelen, vooral gekeken worden naar de staat van de brandstofslangen en slangklemmen. Ook de ophangrubbers van het gehele brandstofpakket van uw Mercedes klassieker moeten regelmatig geïnspecteerd en zo nodig, op tijd, vervangen worden. Dergelijke werkzaamheden moeten voor een antiroestbehandeling uitgevoerd worden, door bijvoorbeeld Dinitrol kunt u de staat van de slangen niet meer inspecteren.

Accumulator en brandstoffilter Mercedes youngtimers

Bij de Mercedes youngtimers met injectie zit er bij de brandstofpomp vaak ook een brandstof accumulator en een brandstof filter, deze onderdelen zijn ook aan slijtage onderhevig. Start uw auto slecht met een warme motor, dan kan het zijn dat bijvoorbeeld uw accumulator defect is. Ook andere onderdelen kunnen er voor zorgen dat uw systeem niet goed op druk blijft staan. De “moderne” brandstoffen aan de pomp zijn schraler waardoor interne lekkage tegenwoordig sneller ontstaat. Het testen van de brandstofdruk en het weglekken van de druk van uw Mercedes klassieker of youngtimer kunnen wij voor u uitvoeren.
Bij het vernieuwen van de accumulator en het brandstoffilter is het een goede zaak gelijk de brandstof retourslang te vervangen. Er moet ook niet vergeten worden om de zeef in de tank te reinigen en de o-ring te vernieuwen.

Brandstof opvoer pomp op de motor van uw Mercedes klassieker

Bij Mercedes klassiekers met één of meerdere carburateurs is er vaak een brandstofpomp aan de zijkant van de motor gemonteerd. Deze pomp wordt meestal door de motor zelf aangedreven. Deze brandstofpomp kan, naast de normale slijtage, intern gaan lekken. Dit intern “lekken” gebeurt tegenwoordig sneller door de “moderne” schralere benzine. Als deze pomp intern gaat lekken, komt er benzine in de motorolie. Wat desastreuze gevolgen kan hebben voor uw Mercedes-Benz klassieker of oldtimer.
Ons advies is om bij Mercedes oldtimers met motoren met dergelijke pompen bij elke rit op de peilstok te kijken of het olie niveau ineens hoger wordt en te controleren of de motorolie naar benzine ruikt. Veel specialisten adviseren een Ethanol killer als toevoeging door de benzine, waardoor de moderne benzine minder schraal wordt.

Brandstofslangen in motorruimte van uw Mercedes-Benz klassieker

Brandstofslangen in de motorruimte van uw Mercedes-Benz zijn ook onderhevig aan slijtage en veroudering. Deze brandstofslangen dienen ook regelmatig visueel geïnspecteerd te worden. De Mercedes-Benz oldtimers met een D-jetronic injectiesysteem hebben een brandstofrails boven de injectors lopen. Hier vanuit loopt er naar elke benzine injector een brandstofslang. Deze brandstofslangen bij het D-jetronic systeem van uw Mercedes youngtimer zijn sterk aan slijtage en inwerking van motorwarmte onderhevig, waardoor ze snel gaan lekken. De brandstofslangen boven deze D-jetronic injectoren moeten dus op tijd vervangen worden om zo benzine lekkage te voorkomen. Wij hebben reeds met enige regelmaat meegemaakt dat deze benzineslangen in eerste instantie optisch goed lijken te zijn bij een inspectie. Maar uit ervaring weten wij dat als wij een dergelijke benzineslang dan toch open snijden, het blijkt dat de benzineslang wel degelijk aan vervanging toe was.

Benzinepomp Mercedes youngtimers

Bij de Mercedes youngtimers met de liggende - enkele of dubbele- brandstofpomp onder de auto, is het belangrijk om te luisteren of ze niet ineens meer geluid gaan maken. Zeker na een langere stilstand in bijvoorbeeld de wintermaanden kan dit zich voordoen. Deze “natte” brandstofpompen zijn vaak het laagste punt in het brandstofsysteem. Als de Mercedes klassieker lang stil staat, zakt al het water naar deze benzinepomp. De stalen kogeltjes in de benzinepomp gaan dan roesten waardoor de benzinepomp vast kan gaan zitten of herrie kan gaan maken. Indien dit het geval is, moet de brandstofpomp direct vervangen worden. Er is niets zo vervelend om langs de kant van de weg stil te komen staan door verkeerde zuinigheid.

Mercedes-Benz 107 SL brandstofslangen kofferbak

Bij enkele Mercedes-Benz modellen zijn er brandstofslangen visueel verstopt. Je ziet dit bijvoorbeeld bij de Mercedes-Benz r107 SL modellen. Ruikt het bij deze Mercedes klassieker in de kofferbak naar benzine? Dan zijn de visueel verstopte brandstofslangen achter de schotwand dringend aan vervanging toe. Om deze brandstofslangen te kunnen vernieuwen, moet de kofferbak bekleding en de schotwand verwijderd worden.

Revisie, testen en verzinken

Uiteraard kunnen wij bovengenoemde onderhoudswerkzaamheden vakkundig voor u in onze gespecialiseerde Mercedes klassieker garage verzorgen. Brandstofpomp pakketten kunnen door ons gereviseerd worden. Losse onderdelen kunnen wij voor u verzinken. Systemen kunnen druk gemeten worden en injectors kunnen wij voor u reinigen en testen.

Benzine met ethanol / E10

In Duitsland kunt u E10 benzine tanken aan de pomp, ook in Frankrijk is een benzine te krijgen met een hoog ethanol gehalte. E10 benzine is een benzine met 10% ethanol toevoeging, dit is goed voor het milieu maar iets minder goed voor uw Mercedes-Benz oldtimer of youngtimer. De ethanol zorgt bijvoorbeeld voor roestvorming in de tank, brandstofsysteem en motor van uw Mercedes klassieker. Ook heeft ethanol negatieve effecten op de legeringen waar de carburateur van gemaakt is. Maar de ethanol tast vooral niet metaaldelen aan, zoals kurk en rubber. Rubber komt u natuurlijk veelvuldig tegen in slangen, carburateurs en brandstofpompen. Kurk wordt vaak gebruikt voor de vlotter van uw Mercedes oldtimer. Dus wij raden het gebruik van brandstoffen met een hoog ethanol gehalte voor uw Mercedes-Benz klassieker altijd af!

Twijfelt u aan de veiligheid van het brandstof systeem van uw Mercedes-Benz Klassieker?
Maak vandaag nog een afspraak!

CONTACT OPNEMEN