Mercedes R107 subframe

Mercedes r107 onderhoud aan subframe en wielophanging

Subframe en wielophanging Mercedes-Benz  klassieker R107

subrameBij de Mercedes klassieker r107 van 25 jaar of ouder is het niet zo gek dat u problemen krijgt bij de wielophanging.

Vaak begint het met een bonkend geluid. U hoort dit bij het afremmen, op een hobbelige weg of als u over een verkeersdrempel rijdt.

Door spoorrillen in het wegdek krijgt u steeds meer het gevoel dat uw klassieker vanzelf naar links of rechts gaat, terwijl u toch echt het stuur stil houdt. Tijd voor onderhoud aan de wielophanging en/of het subframe van uw Mercedes klassieker R107.

Lakken van subframe en wieldraagarmen
Uiteraard is het bij demontage van het subframe en of wieldraagarmen mogelijk deze door ons te laten ont-lakken en visueel te controleren op scheuren. Vervolgens professioneel te spuiten in een roestwerende en waterbestendige zwarte 2-k epoxy primer en af te lakken in een 2-k zijdeglans “Mercedes” zwarte lak.

Uitlijnen
Na deze reparatie en onderhoud werkzaamheden kunnen wij  uw Mercedes-Benz oldtimer of  klassieker uitlijnen met het zogenaamde boutje in het stuurhuis.

Specifieke problemen bij subframe Mercedes 107 en 114
De wielophanging van de 107 modellen is overgenomen uit de Mercedes-Benz w 114. Ze zijn dus vergelijkbaar, dit terwijl de w 114 een comfort-auto is en de Mercedes 107 sl of slc toch meer een wat sportievere Mercedes klassieker. Bij beide modellen zijn de subframe rubbers “hol” gegoten met o.a. een aluminium binnen bus. Deze holle ruimte zorgt voor het rij-comfort. Maar, zorgt er ook voor dat de rubbers langzaam in elkaar zakken, waardoor stuur precisie verloren gaat. De achterste subframe ophangrubbers zakken eerder in dan de voorste rubbers.

Inlegstuk in subframe rubbers voor de Mercedes 107 en 114
Sinds enige tijd is het mogelijk om er voor te kiezen in de holle ruimte van het subframe rubber van de Mercedes 107 en 114 een speciaal rubber inlegstuk te monteren. Dit neemt iets van het rij-comfort weg, maar zorgt voor een preciezer stuur gedrag. En, zorgt er ook voor dat de subframe rubbers niet verder in kunnen zakken. Voor de sportievere Mercedes klassiekers uit de 107 serie wellicht een betere keuze.

Kans op scheuren in Mercedes 107 subframe- monteer op tijd de modificatie

De Mercedes klassiekers uit de 107 modellen serie gebouwd na september 1985 hebben een modificatie gekregen; namelijk een verzwaring van het subframe ten hoogte van het ophangpunt aan de achterzijde van de onderste draagarmen. Deze verzwaring of versteviging kon destijds in een iets andere vorm door de Mercedes-Benz dealer op eerdere modellen als modificatie worden aangebracht. Is deze modificatie bij uw Mercedes klassieker 107 nog niet toegepast, dan is het raadzaam dit alsnog te doen. De modificatie is niet voor niets door Mercedes ingevoerd. Het is namelijk gebleken dat deze ophangpunten los kunnen scheuren. Scheuren in een subframe is een kwalijke zaak. Als het subframe eenmaal scheuren vertoont, moet het in zijn geheel vervangen worden. En dat is een kostbare zaak. Dus, beter is het op tijd de Mercedes fabrieks-modificatie door ons uit te laten voeren bij uw Mercedes 107.

Maak vandaag nog een afspraak voor een inspectie.

 

contact