Stolk Balkbrug, Groot Oever, 7707 PV Balkbrug, NL info@mercedes-klassieker.nl +31 0523 649235

Mercedes Injectiesysteem

Alles wat de Mercedes-Benz klassieker liefhebber over het injectiesysteem van zijn auto moet weten

Mercedes Injectiesysteem

Diagnose stellen en afstellen

Onze monteurs helpen u vakkundig met het specialistisch onderhoud en diagnose stellen aan het injectiesysteem van uw Mercedes-Benz oldtimer en youngtimer. Jarenlange ervaring en een groot netwerk aan specialisten die de diverse onderdelen kunnen reviseren garanderen vakwerk. Ook beschikken wij nog steeds over de specialistische apparatuur voor het diagnose stellen. Zoals testkabels, brandstofdruk meters, injector tester, D-Jetronic testers- K-Jetronic testers en andere uitlees apparatuur. Ook kunnen wij het juist afstellen van de motor met onze Hermann motor tester en Hermann lambda tester uitvoeren.

ASNU injector tester

Wij beschikken ook over diverse injector testers, waaronder een ASNU injector tester. Met het ASNU testsysteem kunnen wij onder andere K-Jetronic en D-Jetronic injectoren testen en reinigen. Hierdoor kunnen we snel en gericht diagnose stellen. Sommige eerder afgekeurde injectoren kunnen vaak een tweede leven krijgen door het correct reinigen en testen met deze tester. Op dit moment bieden we deze service alleen aan voor auto’s die hier in onderhoud zijn.

Maak vandaag nog een afspraak 

CONTACT OPNEMEN

Injectie problemen Mercedes-Benz klassieker

Wilt u meer weten over het injectiesysteem van uw eigen klassieker en waar u op moet letten? Lees dan onderstaand informatie over de diverse Mercedes-Benz injectiesystemen.

Mechanische inspuiting

In de Jaren 50 en 60 van de vorige eeuw bestond het injectiesysteem van Mercedes-Benz uit een stempelpomp die mechanisch brandstof opvoerde voor de injectors. Dit zijn vrij simpele systemen die redelijk weinig onderhoud nodig hebben. Het meest voorkomende probleem is, dat door ouderdom de regelstang in de pomp zwaar gaat. Slijtage aan deze inspuitpompen kan ook storingen veroorzaken. Het is belangrijk dat als er al door iemand aan de Co stelschroef gedraaid wordt, dit niet gedaan wordt gedaan als de motor loopt! Dit heeft geeft vrijwel altijd een (dure) schade aan de mechanische inspuitpomp.

Speling op de kogels van de gasstangen

Op tijd smeren van de gasstangen stelsel

Ook zien wij bij deze “oude Benzen” regelmatig buitensporige slijtage aan het gasstangen stelsel. Meestal is het vergeten van regelmatig smeren van de kogels en scharnierpunten de oorzaak dat deze bovenmatig slijten. Bij de Mercedes-Benz klassiekers met mechanische brandstof injectie is het belangrijk dat de gasklep en injectiepomp tegelijkertijd aangestuurd worden door het gaspedaal. Door slijtage of een verkeerde afstelling van de gasstangen klopt de afstelling tussen de injectiepomp en de gasklep vaak niet meer, waardoor problemen kunnen ontstaan.

Specialistisch onderhoud aan D-Jetronic injectie systeem Mercedes

D-Jetronic, zijn tijd (te) ver vooruit

Vanaf 1968 kwam de Mercedes-Benz transistor injectie. Met de intree van deze eerste elektronische injectie bij Mercedes-Benz kwamen er meer mogelijkheden om op het juiste moment beter een afgemeten hoeveelheid brandstof in te spuiten. Helaas is de D-Jetronic vrij complex opgebouwd en was deze zijn tijd (te) ver vooruit. Het D-Jetronic injectiesysteem heeft meer onderhoud nodig dan een mechanische injectie. Aan de hand van de informatie die de sensoren doorgeven, zoals de gasklep sensor, temperatuur sensors en de onderdruk sensor wordt de inspuitduur en daarmee de hoeveelheid brandstof berekend door de “ECU”. Onder in de ontsteking is een set contacten geplaatst die de aansturing van de injectoren verzorgt. Deze moeten gereinigd en gesmeerd worden, meerdere specialisten adviseren om dit jaarlijks te doen. De contacten voor de aansturing van de injectoren kunnen ook afgesteld worden, hierdoor krijgen ze een langere levensduur. Electrische aansluitingen van de diverse stekkers kunnen corrosie geven, waardoor het systeem storingen gaat vertonen. Vaak missen ook de beschermkappen van de stekkers, hierdoor gaan de contacten eerder oxideren. De r107 sl heeft de “ECU” met transistors achter het handschoenen kastje, mooi droog en stof vrij. Andere modellen hebben deze stuurkast in de motorruimte. Zeker bij die auto’s is het belangrijk dat de rubberen afdichting bij de stekker van de "ECU" goed is, zodat er geen vocht en stof in deze stuurkast kan komen.

Brandstofdruk controleren en afstellen

Vooral bij de Mercedes-Benz klassiekers met D-Jetronic is het belangrijk om de brandstofdruk te controleren en eventueel af te stellen. Een verkeerde brandstofdruk kan motorschade tot gevolg hebben. In de praktijk zien wij dat vaak een verkeerde brandstof pomp is gemonteerd, waardoor de drukregelaar kapot gaat. De afdichtrubbers van de injectoren kunnen gaan lekken waardoor er valse lucht langs een injector komt. Hierdoor zal de motor op één of meerdere cilinders slecht gaan lopen. Als er teveel lekkages in het inlaatsysteem zijn, krijgt de onderdruk sensor een verkeerde onderdruk in het inlaatspruitstuk te zien. Vervolgens klopt dan de afstelling van het injectiesysteem niet meer, ook dit kan motorschade tot gevolg hebben. Enkele modellen hebben een hoogte compensatie regeling in de onderdruksensor. Deze scheuren na jarenlang gebruik en kunnen storingen geven.

Stellen aan de D-Jetronic onderdruksensor

Te vaak zien we dat monteurs zelf aan de onderdruksensor gaan stellen, waardoor de hele afstelling niet meer klopt. Een onderdruksensor mag en kan alleen op een testbank met de juiste kennis afgesteld worden en dus niet in de garage door een monteur. Bij veel modellen is dit te herkennen aan de zwarte beschermkap die verwijderd of beschadigd is. Of de verzegeling wax die verwijderd is op de stelschroef. Bij twijfel moet deze altijd gecontroleerd worden.

Mercedes D-Jetronic injectiesysteem onderdruk sensors

Brandstofslangen op tijd vernieuwen verkleint de kans op autobrand

Er zit een grote hoeveelheid aan brandstofslangen en slangklemmen bij het D-Jetronic injectiesysteem onder de motorkap. Wij adviseren om de brandstofslangen in de motorruimte bij een Mercedes-Benz klassieker met dit injectie systeem elke 8 jaar te vervangen en ze jaarlijks te inspecteren om zo de kans op autobrand te minimaliseren.

Diagnose tester voor D-Jetronic

In de zeventiger jaren bestond er nog geen goede snelle diagnose mogelijkheid , laptops bestonden nog niet en een dergelijke auto kon nog geen zelf diagnose uitvoeren. Testers om de losse onderdelen te testen wel. Een moderne auto kan zelf aangeven of er een storing is, een lampje op het dashboard gaat dan bijvoorbeeld branden. U kunt dus zonder dat u een waarschuwingslampje krijgt rondrijden met een Mercedes klassieker met D-Jetronic die of te weinig of te veel brandstof inspuit. Dit kan motorschade veroorzaken.

Wij beschikken over meerdere oude originele Bosch D-Jetronic testers voor het diagnose stellen van storingen. Ook hebben wij de meest voorkomende slijtagedelen voor Mercedes-Benz klassiekers met D-jetronic voor gebruik in onze eigen garage op voorraad.

Testen D-Jetronic bij Mercedes w111 klassieker m116 motor

Terug naar een mechanische injectie; de K-Jetronic

Vanaf 1975 kwam Mercedes-Benz met Ka-Jetronic injectie, een stap terug in de tijd en weg van de elektronische injectie. Het voorgaande injectiesysteem gaf veel monteurs hoofdbrekers. De D-Jetronic injectie was zijn tijd iets te ver vooruit en een laptop aansluiten was er nog niet bij zoals bij moderne auto’s. Waar sommige merken nog gebruik maakte van het opvolgsysteem ; L-Jetronic, kwam o.a. bij Mercedes-Benz opnieuw een mechanische injectie ; Ka-Jetronic.

Ka-Jetronic en Ke-Jetronic injectie systemen nog gevoeliger op luchtlekkages

De theorie achter beide K-Jetronic systemen zijn grofweg hetzelfde. Als u met het gaspedaal gas geeft beweegt de gasklep. Hierdoor ontstaat er een stroom aan lucht die de motor ingezogen wordt. Door deze luchtstroom gaat er een luchtweger naar beneden die via een hevel een zuiger in het spinnenwiel beweegt. Hierdoor zal er meer of minder benzine naar de injectoren gestuurd worden. U begrijpt nu dus ook dat auto’s met K-Jetronic nog gevoeliger zijn op luchtlekkages in het inlaat spruitstuk. Immers als er “valse” lucht aangezogen wordt, komt er geen luchtstroom langs de luchtweger. Deze bedient dan het spinnenwiel niet en hierdoor zal de motor “te arm” lopen. Dit kan motorschade tot gevolg hebben.

Ke-Jetronic injectie bij een Mercedes-Benz 500sl van 1992

Verschillen tussen het Ka-Jetronic en het Ke-Jetronic systeem

Het eerste verschil tussen deze twee injectiesystemen is de WUR of warmloopregelaar die we alleen bij de Ka-Jetronic zien. Deze verstelt tijdens de koudstart de brandstofdruk, waardoor er tijdens de koudstart meer brandstof ingespoten wordt. Door emissie eisen werden deze Ka-Jetronic systemen steeds complexer. Zo kwam er een taktventiel, wat de brandstofdruk in het spinnenwiel verstelt. Hierdoor kregen deze modellen een lagere uitstoot van schadelijke gassen. Dit wordt aangestuurd over de lambdasonde waarde.

KE-Jetronic met elektronische geregelde brandstofdruk

Vanaf 1985 kwam de Ke-Jetronic, deze injectie kreeg een beter elektronisch geregelde brandstofdruk. Dit systeem met een beter elektronisch geregelde brandstofdruk is goed te herkennen aan het zwarte kastje dat aan de bestuurderszijde op het spinnenwiel is gemonteerd. Dit is de drukregelaar die eigenlijk in plaats van de warmloopregelaar en taktventiel is gekomen.

Revisiesets K-Jetronic injectiesystemen

De rubber membranen in de warmloopregelaar en in het spinnenwiel scheuren na jarenlang gebruik, of worden slap. Dit komt vermoedelijk mede door de steeds schraler wordende brandstoffen. Wij hebben de afgelopen jaren steeds vaker auto’s in onze garage waarvan deze onderdelen gereviseerd moeten worden. Revisiesets voor deze onderdelen zijn tegenwoordig eenvoudig op internet te krijgen. Maar zonder de juiste kennis raden wij een dergelijke revisie ten alle tijden af. Ook krijgen auto’s met dit injectiesysteem snel warmstart problemen. Dit komt vaak door interne brandstof lekkage in het injectiesysteem.

Reinigingsvloeistoffen geven vaak juist het verkeerde resultaat

Ondanks dat de K-Jetronic systemen vol met filters en zeefjes zit, is vuil een grote vijand van dit injectiesysteem. Het spinnenwiel is een stukje precisie techniek waar vuil voor grote problemen kan zorgen. Helaas geven reinigingsvloeistoffen vaak juist de verkeerde resultaten. Hierdoor gaat het vuil los waardoor juist kanalen verstopt kunnen gaan. Bij een goed lopende motor raden wij injectie reiniger altijd af. Maar ook bij een slecht lopende motor met K-Jetronic heeft het gebruik van een reinigingsvloeistof, in elk geval in onze garage, nog nooit tot een positief resultaat geleid.

Sensors vaak verkeerd afgesteld

Ook andere onderdelen zoals de diverse sensors kunnen storingen veroorzaken. Denk aan de gasklepsensor, temperatuur sensor, lambdasonde , hoogte sensor etc. Bij de latere modellen is de “sensor” op de luchtweger een veel voorkomend probleem. Deze is cruciaal voor een juiste motor loop. De verschillende sensors zijn aan slijtage onderhevig en helaas vaak verkeerd afgesteld.

Mercedes R107 560sl Ke-Jetronic luchtweger

Kleine luchtlekkages geven al problemen bij de K-Jetronic

Zoals eerder beschreven zijn luchtlekkages in het inlaatsysteem een veel voorkomende oorzaak van problemen. De Mercedes-Benz klassiekers met het K-Jetronic injectiesysteem kunnen een complex vacuümsysteem hebben. Kleine lekkages in dit vacuümsysteem kunnen al storingen veroorzaken. Een veel voorkomend probleem is dat monteurs aan de Co stelschroef op de luchtweger gaan stellen. In theorie hoeft hier eigenlijk nooit of slechts minimaal aan gesteld te worden. Te vaak zien we dat er een verkeerde diagnose gesteld wordt of dat niet de juiste testers voor handen zijn. Onnodig en te veel aan deze stelschroef draaien, of verkeerde reparaties door een foutieve diagnose veroorzaakt problemen die de volgende wel deskundige monteur maar weer moet zien op te lossen.

Lekkage inlaatsysteem Mercedes-Benz klassieker w111

Maak vandaag nog een afspraak voor een vakkundige inspectie van uw Mercedes klassieker

CONTACT OPNEMEN