Stolk Balkbrug, Groot Oever, 7707 PV Balkbrug, NL info@mercedes-klassieker.nl +31 0523 649235

Mercedes Injectiesysteem

Start uw Mercedes-Benz slecht bij koude of warme motor?

Loopt uw Mercedes-Benz onregelmatig of schudt de motor?

Mercedes Injectiesysteem

Het injectiesysteem van uw Mercedes-Benz

Onze monteurs helpen u vakkundig met het specialistisch onderhoud en diagnose stellen aan het injectiesysteem van uw Mercedes-Benz oldtimer en youngtimer. Jarenlange ervaring en een groot netwerk aan specialisten die de diverse onderdelen kunnen reviseren garanderen vakwerk. Ook beschikken wij nog steeds over de specialistische apparatuur voor het diagnose stellen. Zoals testkabels, brandstofdruk meters, injector tester, D-Jetronic testers- K-Jetronic testers en andere uitlees apparatuur. Ook kunnen wij het juist afstellen van de motor met onze Hermann motor tester en Hermann lambda tester uitvoeren. Wilt u er alles over weten, lees dan onderstaande artikel, met vele video's uit onze eigen werkplaats.

Of,maak vandaag nog een afspraak 

CONTACT OPNEMEN

 

ASNU injector tester

Wij beschikken ook over diverse injector testers, waaronder een ASNU injector tester. Met het ASNU testsysteem kunnen wij onder andere K-Jetronic en D-Jetronic injectoren testen en reinigen. Hierdoor kunnen we snel en gericht diagnose stellen. Sommige eerder afgekeurde injectoren kunnen vaak een tweede leven krijgen door het correct reinigen en testen met deze tester. Een van de grote voordelen die de ASNU tester biedt, is dat elektrisch aangestuurde injectoren ultrasoon kunnen worden gereinigd terwijl ze elektrisch aangestuurd worden. Op die manier kunnen we zo veel mogelijk vuil en verontreiniging verwijderen uit de injector. Ook het montagezeefje in de injector kan gedemonteerd en vervangen worden. Op dit moment bieden we deze service alleen aan voor auto’s die hier in onze garage in onderhoud zijn. Let op; gereinigde injectoren dienen altijd binnen 14 dagen gemonteerd en in gebruik genomen worden.

Injectie problemen Mercedes-Benz klassieker

Wilt u meer weten over het injectiesysteem van uw eigen klassieker en waar u op moet letten? Lees dan onderstaand informatie over de diverse Mercedes-Benz injectiesystemen.

Mechanische inspuiting

In de Jaren 50 en 60 van de vorige eeuw bestond het injectiesysteem van Mercedes-Benz uit een stempelpomp die mechanisch brandstof opvoerde voor de injectors. Dit zijn vrij simpele systemen die redelijk weinig onderhoud nodig hebben. Het meest voorkomende probleem is, dat door ouderdom de regelstang in de pomp zwaar gaat. Slijtage aan deze inspuitpompen kan ook storingen veroorzaken. Het is belangrijk dat als er al door iemand aan de Co stelschroef gedraaid wordt, dit niet gedaan wordt gedaan als de motor loopt! Dit heeft geeft vrijwel altijd een (dure) schade aan de mechanische inspuitpomp.

Speling op de kogels van de gasstangen

Op tijd smeren van de gasstangen stelsel

Ook zien wij bij deze “oude Benzen” regelmatig buitensporige slijtage aan het gasstangen stelsel. Meestal is het vergeten van regelmatig smeren van de kogels en scharnierpunten de oorzaak dat deze bovenmatig slijten. Bij de Mercedes-Benz klassiekers met mechanische brandstof injectie is het belangrijk dat de gasklep en injectiepomp tegelijkertijd aangestuurd worden door het gaspedaal. Door slijtage of een verkeerde afstelling van de gasstangen klopt de afstelling tussen de injectiepomp en de gasklep vaak niet meer, waardoor problemen kunnen ontstaan.

Specialistisch onderhoud aan D-Jetronic injectiesysteem Mercedes

D-Jetronic, zijn tijd (te) ver vooruit

Vanaf 1968 kwam de Mercedes-Benz transistor injectie, een voor die tijd ultra modern injectie systeem.  Kort voor de invoer van dit injectiesysteem was de eerste landing op de maan en de ontwikkeling van elektronica maakte in die periode grote sprongen. Mercedes-Benz kon niet achter blijven. Met de intree van deze eerste elektronische injectie kwamen er meer mogelijkheden om op het juiste moment beter een afgemeten hoeveelheid brandstof in te spuiten. Helaas is de D-Jetronic vrij complex opgebouwd en was deze zijn tijd (te) ver vooruit. Het D-Jetronic injectiesysteem heeft dan ook meer onderhoud nodig dan een mechanische injectie en is ook veel gevoeliger voor storingen. Aan de hand van de informatie die de sensoren doorgeven, zoals de gasklep sensor, temperatuur sensors en de onderdruk sensor wordt de inspuitduur en daarmee de hoeveelheid brandstof berekend door de “ECU”. Onder in de ontsteking is een set contacten geplaatst die de aansturing van de injectoren verzorgt. Deze moeten gereinigd en gesmeerd worden, meerdere specialisten adviseren om dit jaarlijks te doen. De contacten voor de aansturing van de injectoren kunnen ook afgesteld worden, hierdoor krijgen ze een langere levensduur. Bij elk groot onderhoud voeren wij dit afstellen dan ook uit. Elektrische aansluitingen van de diverse stekkers kunnen corrosie geven, waardoor het systeem storingen gaat vertonen. Vaak missen ook de beschermkappen van de stekkers, hierdoor gaan de contacten eerder oxideren. De r107 sl heeft de “ECU” met transistors achter het handschoenen kastje, mooi droog en stof vrij. Andere modellen hebben deze stuurkast in de motorruimte. Zeker bij die auto’s is het belangrijk dat de rubberen afdichting bij de stekker van de "ECU" goed is, zodat er geen vocht en stof in deze stuurkast kan komen.

Brandstofdruk controleren en afstellen

Vooral bij de Mercedes-Benz klassiekers met D-Jetronic is het belangrijk om de brandstofdruk te controleren en eventueel af te stellen. Een verkeerde brandstofdruk kan motorschade tot gevolg hebben. In de praktijk zien wij dat vaak een verkeerde brandstof pomp is gemonteerd, waardoor de drukregelaar kapot gaat. De afdichtrubbers van de injectoren kunnen gaan lekken waardoor er valse lucht langs een injector komt. Hierdoor zal de motor op één of meerdere cilinders slecht gaan lopen. Als er teveel lekkages in het inlaatsysteem zijn, krijgt de onderdruk sensor een verkeerde onderdruk in het inlaatspruitstuk te zien. Vervolgens klopt dan de afstelling van het injectiesysteem niet meer, ook dit kan motorschade tot gevolg hebben. Enkele modellen hebben een hoogte compensatie regeling in de onderdruksensor. Deze scheuren na jarenlang gebruik en kunnen storingen geven.

Stellen aan de D-Jetronic onderdruksensor

Te vaak zien we dat monteurs zelf aan de onderdruksensor gaan stellen, waardoor de hele afstelling niet meer klopt. Een onderdruksensor mag en kan alleen op een testbank met de juiste kennis afgesteld worden en dus niet in de garage door een monteur. Bij veel modellen is dit te herkennen aan de zwarte beschermkap die verwijderd of beschadigd is. Of de verzegeling wax die verwijderd is op de stelschroef. Bij twijfel moet deze altijd gecontroleerd worden.

Mercedes D-Jetronic injectiesysteem onderdruk sensors

Brandstofslangen op tijd vernieuwen verkleint de kans op autobrand

Er zit een grote hoeveelheid aan brandstofslangen en slangklemmen bij het D-Jetronic injectiesysteem onder de motorkap. Wij adviseren om de brandstofslangen in de motorruimte bij een Mercedes-Benz klassieker met dit injectie systeem elke 6 tot 8 jaar te vervangen en ze jaarlijks te inspecteren om zo de kans op autobrand te minimaliseren.

Diagnose tester voor D-Jetronic

In de zeventiger jaren bestond er nog geen goede snelle diagnose mogelijkheid , laptops bestonden nog niet en een dergelijke auto kon nog geen zelf diagnose uitvoeren fout codes opslaan. Testers om de losse onderdelen te testen wel. Een moderne auto kan zelf aangeven of er een storing is, een lampje op het dashboard gaat dan bijvoorbeeld branden. U kunt dus zonder dat u een waarschuwingslampje krijgt rondrijden met een Mercedes klassieker met D-Jetronic die of te weinig of te veel brandstof inspuit. Dit kan motorschade veroorzaken.

Wij beschikken over meerdere oude originele Bosch D-Jetronic testers voor het diagnose stellen van storingen. Ook hebben wij de meest voorkomende slijtagedelen voor Mercedes-Benz klassiekers met D-jetronic voor gebruik in onze eigen garage op voorraad.

Testen D-Jetronic bij Mercedes w111 klassieker m116 motor

Terug naar een mechanische injectie; de K-Jetronic

Vanaf 1975 kwam Mercedes-Benz met Ka-Jetronic injectie, een stap terug in de tijd en weg van de elektronische injectie. De D-Jetronic gaf veel monteurs hoofdbrekers en bleek voor Mercedes-Benz ingenieurs te storing gevoelig. Het D-Jetronic injectiesysteem was zijn tijd te ver vooruit. Waar sommige merken langer gebruik maakte D-Jetronic en later het opvolgsysteem ; L-Jetronic, kwam o.a. bij Mercedes-Benz opnieuw een mechanische injectie ; de Ka-Jetronic injectie.

Ka-Jetronic en Ke-Jetronic injectie systemen nog gevoeliger op luchtlekkages

De theorie achter beide K-Jetronic systemen zijn grofweg hetzelfde. Als u met het gaspedaal gas geeft beweegt de gasklep. Hierdoor ontstaat er een stroom aan lucht die de motor ingezogen wordt. Door deze luchtstroom gaat er een luchtweger naar beneden die via een hevel een zuiger in het spinnenwiel beweegt. Hierdoor zal er meer of minder benzine naar de injectoren gestuurd worden. U begrijpt nu dus ook dat auto’s met K-Jetronic nog gevoeliger zijn op luchtlekkages in het inlaat spruitstuk. Immers als er “valse” lucht aangezogen wordt, komt er geen luchtstroom langs de luchtweger. Deze bedient dan het spinnenwiel niet en hierdoor zal de motor “te arm” lopen. Dit kan motorschade tot gevolg hebben.

Ke-Jetronic injectie bij een Mercedes-Benz 500sl van 1992

Verschillen tussen het Ka-Jetronic en het Ke-Jetronic systeem

Het eerste verschil tussen deze twee injectiesystemen is de WUR of warmloopregelaar die we alleen bij de Ka-Jetronic zien. Deze verstelt tijdens de koudstart de brandstofdruk, waardoor er tijdens de koudstart meer brandstof ingespoten wordt. Door emissie eisen werden deze Ka-Jetronic systemen steeds complexer. Zo kwam er een taktventiel, wat de brandstofdruk in het spinnenwiel verstelt. Hierdoor kregen deze modellen een lagere uitstoot van schadelijke gassen. Dit wordt aangestuurd over de lambdasonde waarde.

KE-Jetronic met elektronische geregelde brandstofdruk

Vanaf 1985 kwam de Ke-Jetronic, de E staat voor elektronisch. Dit systeem met een beter elektronisch geregelde brandstofdruk is goed te herkennen aan het zwarte kastje dat aan de bestuurderszijde op het spinnenwiel is gemonteerd. Dit is de drukregelaar die eigenlijk in plaats van de warmloopregelaar en taktventiel is gekomen.

Uitlezen storingen KE-Jetronic

Bij de laatste variant van de KE-Jetronic was het mogelijk om opgeslagen storingen uit te lezen met een Blinker code lezer (of over de Takt waarde). Onze ervaring in de praktijk is, dat dit uitlezen meer gezien moet worden als een indicatie van waar het probleem kan zitten en niet altijd als een kant en klare diagnose.

Revisiesets spinnewiel K-Jetronic injectiesystemen

De rubber membranen in de warmloopregelaar en in het spinnewiel scheuren na jarenlang gebruik of worden slap. Dit komt vermoedelijk mede door de steeds schraler wordende brandstoffen en door het ethanol aandeel. Wij hebben de afgelopen jaren steeds vaker auto’s in onze garage waarvan deze onderdelen gereviseerd moeten worden. Revisiesets voor deze onderdelen zijn tegenwoordig eenvoudig op internet te krijgen. Maar het reviseren van het spinnewiel is vrij complex en zonder de juiste vakkennis raden wij een dergelijke doe-het-zelf poging altijd af. Het reviseren van het spinnewiel is goed mogelijk en besteden wij al jaren zeer succesvol uit aan specialisten die zich uitsluitend met deze materie bezig houden. Het kostbare ombouwen naar een modern injectiesysteem is op dit moment dan ook niet echt zinvol.

Ook krijgen auto’s met dit injectiesysteem snel warmstart problemen. Dit komt vaak door interne brandstof lekkage in het injectiesysteem.

Reinigingsvloeistoffen geven vaak juist het verkeerde resultaat

Ondanks dat de K-Jetronic systemen vol met filters en zeefjes zit, is vuil een grote vijand van dit injectiesysteem. Het spinnenwiel is een stukje precisie techniek waar vuil voor grote problemen kan zorgen. Helaas geven reinigingsvloeistoffen vaak juist de verkeerde resultaten. Hierdoor gaat het vuil los waardoor juist kanalen verstopt kunnen gaan. Bij een goed lopende motor raden wij injectie reiniger altijd af. Maar ook bij een slecht lopende motor met K-Jetronic heeft het gebruik van een reinigingsvloeistof, in elk geval in onze garage, nog nooit tot een positief resultaat geleid.

Sensors vaak verkeerd afgesteld

Ook andere onderdelen zoals de diverse sensors kunnen storingen veroorzaken. Denk aan de gasklepsensor, temperatuur sensor, lambdasonde , hoogte sensor etc. Bij de latere modellen is de “sensor” op de luchtweger een veel voorkomend probleem. Deze is cruciaal voor een juiste motor loop. De verschillende sensors zijn aan slijtage onderhevig en helaas vaak verkeerd afgesteld.

Mercedes R107 560sl Ke-Jetronic luchtweger

Kleine luchtlekkages geven al problemen bij de K-Jetronic

Zoals eerder beschreven zijn luchtlekkages in het inlaatsysteem een veel voorkomende oorzaak van problemen. De Mercedes-Benz klassiekers met het K-Jetronic injectiesysteem kunnen een complex vacuümsysteem hebben. Kleine lekkages in dit vacuümsysteem kunnen al storingen veroorzaken. Een veel voorkomend probleem is dat monteurs aan de Co stelschroef op de luchtweger gaan stellen. In theorie hoeft hier eigenlijk nooit of slechts minimaal aan gesteld te worden. Te vaak zien we dat er een verkeerde diagnose gesteld wordt of dat niet de juiste testers voor handen zijn. Onnodig en te veel aan deze stelschroef draaien, of verkeerde reparaties door een foutieve diagnose veroorzaakt problemen die de volgende wel deskundige monteur maar weer moet zien op te lossen.

Lekkage inlaatsysteem Mercedes-Benz klassieker w111

LH-Jetronic en HFM

De K-Jetronic systemen hebben vele jaren trouwe dienst gedaan bij Mercedes-Benz. Vanwege de  behoefte aan een zuiniger injectiesysteem stapt Mercedes-Benz uiteindelijk opnieuw over op de een elektronisch injectiesysteem. De tijd was nu rijp omdat elektronische componenten steeds kleiner, goedkoper en stabieler werden. Mercedes-Benz gaat nu ook over op het LH-Jetronic injectiesysteem. Vermoedelijk mede aangespoord door Porsche, die in 1990 dit injectiesysteem inzetten bij de befaamde w124 500E. Net zoals de K-Jetronic werkt de LH-Jetronic op de basis van het wegen (=meten) van de luchtmassa die door de motor aangezogen wordt. In eerste instantie wordt dit wegen door een hittedraad gedaan en later door de goedkopere hittefilm. Dit systeem werd al snel opgevolgd door het HFM systeem. Waarbij het injectiesysteem en de ontsteking samen gevoegd werden. In deze periode kwam ook een betere mogelijkheid om opgeslagen storingen en  life storingen uit te lezen, door middel van een "hand held tester" en later de laptop. Deze moderne systemen zijn redelijk ongevoelig voor technische en elektronische storingen. Maar net zo als de voorgaande injectiesystemen is ook dit systeem gevoelig op lekkages in het inlaatsysteem.

Maak vandaag nog een afspraak voor een vakkundige inspectie van uw Mercedes klassieker

CONTACT OPNEMEN