Dynamo, accu en startmotor

Wat doet een dynamo of generator

 

Dynamo, accu en startmotor 1 Dynamo, accu en startmotor

 

De dynamo of ook wel generator genoemd zorg ervoor dat de accu opgeladen wordt. Maar ook dat er voldoende stroom is voor de verlichting, de ontsteking en andere stroomgebruikers. Bij de oldtimers hebben dynamo’s het nog makkelijk, het elektrische systeem is bij een Mercedes-Benz oldtimer vrij simpel en heeft weinig stroomverbruikers. Bij de Mercedes-Benz youngtimers is het een ander verhaal. Vanaf 1968 kwam de eerste transistor gestuurde injectie en later de ontsteking. Hierna zijn er steeds meer stroomgebruikers in de oude Benz gekomen, die allemaal een aanspraak doen op de accu en dus ook op de dynamo.

Start uw Mercedes-Benz klassieker slecht bij koude of warme motor? Loopt hij onregelmatig of schudt de motor?

 

meer over deze problemen

 

Ook de V-snaar is belangrijk

Voor het goed functioneren van de dynamo moet als eerste de v-snaar goed én goed afgesteld zijn. Bij een slippende v-snaar werkt de dynamo slecht, en kan je ook koel problemen krijgen.

Welk onderhoud is nodig aan de dynamo

In de praktijk zien we dat de dynamo bij Mercedes-Bens youngtimers na ca. 80.000km wel aan onderhoud toe is, afhankelijk van het gebruik van de auto. Maar let op; ook de leeftijd van de auto speelt een rol. Het vet in de lagers is aan ouderdom onderhevig, dus ook een dynamo van een auto met een lage kilometerstand kan al aan onderhoud toe zijn. Veel voorkomende problemen zijn slijtage aan lagers en koolborstels. Of, bij de Mercedes oldtimer, een verkeerd afgestelde spannings-regelateur. Meestal kiezen wij ervoor een dynamo volledig te reviseren en testen.

Ruil dynamo’s bij ons op voorraad

Voor de bij ons meest voorkomende Mercedes klassieker modellen hebben wij ruil dynamo’s op voorraad. Zodat wij u in onze garage sneller kunnen helpen.

Waar moet u op letten bij de accu

De accu heeft regelmatig onderhoud nodig. Tijdens werkzaamheden aan een Mercedes-Benz old- of youngtimer in onze garage kijken wij standaard of de accupolen goed vastgeschroefd zijn. Deze aansluitingen horen voorzien te zijn van een minimale hoeveelheid accupool vet. Verder controleren wij bij elke grote inspectie de accu met een accutester. Zo kunnen wij de conditie van de accu bepalen. Een accu moet altijd schoon zijn, vuil en vocht kunnen stroomgeleiden en de zelfontlading van de accu verhogen. Bij accu’s met vuldoppen controleren we het vloeistofniveau en vullen dit eventueel bij. Er moet altijd opgelet worden of de accu niet bol wordt. Verder mag de accu niet warm worden bij het opladen. Ook moet er goed opgelet worden dat de accu niet lekt of overkookt, hierdoor krijgt u roest. Dit “lekken” komt door een te hoge laadstroom.

Mercedes-Benz of juist een klassieke Bosch accu

De accu als de finishing touch. Is uw Mercedes-Benz klassieker helemaal origineel en in een mooie conditie. Dan wilt u vast ook een originele Mercedes-Benz of juist een klassieke Bosch accu in uw auto. Uiteraard kunnen wij dat voor u verzorgen.

Hoofdstroomschakelaar minimaliseert risico op brand in uw klassieker

Wij adviseren bij Mercedes-Benz youngtimers tot bouwjaar circa 1993 een hoofdstroomschakelaar te laten installeren en te gebruiken. Hiermee kunt u de accu van uw Mercedes-Benz klassieker makkelijk afkoppelen. In combinatie met andere maatregelen minimaliseert u hiermee het risico op brand of diefstal.

Accu in de kofferbak

Voor bijvoorbeeld de R107 met de accu in de kofferbak hebben wij een beugel ontwikkeld met hoofdstroomschakelaar zodat u de accu makkelijk kunt afkoppelen.

Wel of geen accu druppellader op uw Mercedes klassieker

Wij adviseren het gebruik van een accu druppellader tijdens het stallen van uw Mercedes-Benz klassieker. Zo houdt u de accu in een goede conditie. Wij adviseren C-Tec druppel laders. Plaats de druppel lader altijd op een niet brandbare ondergrond.

 

tips over uw klassieker in de winterstalling

 

Startmotor lagers en koolborstels

De startmotor zorgt er voor dat de motor van uw auto elektrisch gestart kan worden. De startmotor heeft zijn normale onderhoud nodig, al is dit wel in mindere maten dan bij een dynamo. Ook hier zijn de belangrijkste oorzaken van storingen; lagers en koolborstels. Maar er zijn natuurlijk meer storingsoorzaken bij een startmotor. Als bijvoorbeeld de startmotor wel een klikkend geluid maakt maar niet rond draait, dan zit het probleem in het start relais of bijvoorbeeld een slechte verbinding, massa of lege accu.

Ruil startmotoren bij ons op voorraad

Voor de bij ons meest voorkomende Mercedes klassieker modellen hebben wij ruil startmotoren op voorraad. Zodat wij u in onze garage sneller kunnen helpen

Bovenstaande onderdelen zijn cruciaal voor uw oldtimer rijdplezier. Blijf niet onnodig lang met storingen of achterstallig onderhoud doorrijden, want de pechduivel slaat meestal toe als het u echt niet uitkomt.

Komt u er zelf niet meer uit, of vertrouwt u de buurtgarage gespecialiseerd in moderne automobielen uw Mercedes klassieker niet toe? Maak vandaag nog een 1e afspraak