Onderhoud Mercedes klassieker remmen

Mercedes Klassieker remmen; uitleg door Stolk Balkbrug over “hoe en waarom” onderhoudswerkzaamheden aan remmen van Mercedes klassiekers en oldtimers.

mercedes klassieker remmenOnderhoud en reparatie Mercedes klassieker remsysteem

Feitelijk doen de remmen van uw Mercedes klassieker niets anders dan een draaiende beweging omzetten in warmte. Over reparatie en onderhoud aan uw oldtimer remmen en de verschillende remsystemen is heel veel te vertellen. Maar het belangrijkste onderhoud aan de remmen van uw klassieker is naar onze mening toch wel de periodieke inspectie en reiniging. En natuurlijk het periodiek verversen van de remvloeistof! Vaak is de onderhoud geschiedenis van uw Mercedes klassieker niet volledig of onbekend. Waardoor remvloeistof niet op tijd is ververst. Hierdoor ontstaat er achterstallig onderhoud aan uw oldtimer met kans op grote problemen en extra onderhoud kosten aan de remmen.

Op tijd verversen remvloeistof Mercedes klassieker

Wij adviseren u de remvloeistof van uw klassieker op tijd te verversen.
En daarmee bedoelen wij; minimaal elke twee jaar. Ook als uw Mercedes-Benz klassieker stilstaat of indien u hem weinig gebruikt. Waarom is dit zo belangrijk?
Remvloeistof tijdig verversen is noodzakelijk omdat remvloeistof hygroscopisch is. Het grote nadeel hiervan is, dat remvloeistof condens / vocht aantrekt. Dit water verdeelt zich in de remvloeistof, waardoor het niet direct problemen veroorzaakt. Echter, door het vocht zakt het kookpunt van de remvloeistof al heel snel van ca. 260 graden naar 100 graden Celsius.
Dit is gevaarlijk omdat uw remvloeistof dan kan gaan koken, waardoor er luchtbellen ontstaan in het remsysteem van uw Mercedes klassieker. Dit koken ontstaat bij veelvuldig remmen en zorgt er vervolgens voor dat uw rempedaal druk verliest. Eerst trapt u het rempedaal tot op de bodem, maar na veelvuldig pompen wordt het rempedaal uiteindelijk weer harder. Maar, intussen heeft u vermoedelijk wel uw hoofd remcilinder intern beschadigd.

Hoofdremcilinder

Vaak zie je dat het hoofdremcilinder minder aan slijtage of roestvorming onderhevig is dan de rem cilinders. Desondanks moet  het hoofd remcilinder  bij periodieke onderhoud werkzaamheden wel degelijke ook geïnspecteerd worden en eventueel vervangen of gereviseerd.

Roest in remcilinder en remklauwen

Een ander groot nadeel van een grote hoeveelheid vocht in het remsysteem is roest. Door roestvorming gaan zuigers sneller vast zitten in remcilinders en remklauwen. Wat op zijn beurt er weer voor zorgt dat de zuigers niet goed terug trekken na het remmen. Het niet goed terug trekken van de zuigers veroorzaakt weer dat de remmen blijven aanlopen. Hierdoor verslijten de remblokken sneller. Remtrommels en remschijven hebben hierdoor ook nog eens een grotere slijtage. De extra warmte die dit oplevert, zorgt vervolgens weer voor het sneller laten koken van de remvloeistof.
Uiteindelijk zullen zuigers vastroesten in de remcilinders waardoor u op dat wiel de remwerking verliest, hierdoor zal uw oldtimer scheef trekken met remmen.

Mercedes klassiekers remvloeistof DOT 3, 4 of 5

In de meeste remsystemen van oldtimers is “af fabriek” DOT 3 gebruikt. DOT 3 kan over het algemeen vervangen worden door het modernere DOT 4. Maar, DOT 3 remvloeistof kan niet in een systeem dat ontwikkeld is voor DOT 4.
DOT 5 remvloeistof is siliconen remvloeistof. Dit heeft als voordeel dat het geen vocht aantrekt, maar het ook niet opneemt zoals DOT 3 en 4. Dus, een paar druppels vocht in DOT 5 kunnen fatale gevolgen hebben, omdat het zich niet verspreid door het remsysteem. Oude rubbers in het remsysteem van uw oldtimer of klassieker kunnen vaak niet tegen de siliconen remvloeistof. Wat natuurlijk ook grote gevolgen kan hebben voor het functioneren van uw remmen. Ontluchten bij gebruik van Dot 5 remvloeistof is ook veel moeilijker.

Rem blokken , rem klauwen, rem schijven en  rem trommels

Ook bij klassiekers waar weinig mee gereden wordt, is het belangrijk het remsysteem optisch te inspecteren. Remblokken en rem segmenten dienen geïnspecteerd te worden op slijtage. Maar ook op verglazing door warmte of inwerking van remvloeistof. De remtrommels en remschijven moeten ook visueel geïnspecteerd worden op slijtage en ook op roest of warmte scheurtjes. Bij twijfel kunnen remtrommels en remschijven door middel van een meetklok geïnspecteerd worden op slagen. Remcilinders, remklauwen, hoofd remcilinder en leidingen dienen geïnspecteerd te worden op lekkage, roest en op de juiste werking van de verschillende onderdelen. Rem slangen dienen visueel geïnspecteerd te worden op bobbels en droogte scheuren. Belangrijk bij oldtimers met remschijven is; om de twee á vier ( afhankelijk van de situatie) jaar de remblokken te verwijderen. Hierdoor kunnen ze niet alleen beter geïnspecteerd worden, maar na reiniging van de blokken en de zittingen in de remklauwen kunnen de remblokken samen met de remklauw terug gemonteerd worden met koper vet of keramisch vet. Wat een goede remwerking bevordert.
Bij Mercedes oldtimers met remtrommels zijn de remmen moeilijker te inspecteren. Ons advies is om elke één á twee jaar tijdens de inspectie de trommels te verwijderen, waardoor de verschillende delen visueel geïnspecteerd kunnen worden.

Op bovenstaande foto’s is te zien dat de remcilinder reeds enig tijd remvloeistof lekte, waardoor de rem segmenten doordrenkt raakten van remvloeistof. Zonder het verwijderen van de remtrommels was dit euvel niet zichtbaar geworden.

Revisie of vervanging remmen

Indien de manchetten van de remklauwen niet meer goed afdichten of de zuigers niet meer vrij kunnen bewegen door roestvorming, moeten de remklauwen en / of cilinders vervangen of gereviseerd worden. Vervangen is niet altijd mogelijk, dit omdat onderdelen moeilijk te vinden zijn. Professionele revisie is dan mogelijk en meestal ook nog eens goedkoper dan alle rem delen te vernieuwen. Remblokken voor oldtimers met schijfremmen worden in hun geheel vernieuwd. Maar rem segmenten voor trommelremmen worden over het algemeen voorzien van nieuw asbestvrij frictie materiaal. Zie onderstaande foto’s.

 

Inspectie en controle handrem

De handrem van uw klassieker moet natuurlijk ook niet vergeten worden. Ook de handrem dient periodiek geïnspecteerd te worden én gecontroleerd op een juiste werking.  

Wiellagers.

Bij inspectie van de remmen is dit ook vaak het moment om de wiellagers te controleren op slijtage. Veel Mercedes-Benz modellen hebben de remschijven aan de voorzijde van de oldtimer achter op de voorwielnaaf gemonteerd. Bij vervanging van de schijf, moeten de naaf inclusief de lagers gedemonteerd worden. Bijvoorbeeld bij de w123 , w108 , w126 , w116 , r107 etc.

Koppeling bij handgeschakelde Mercedes klassiekers

Bij verschillende Mercedes klassiekers, met een hand geschakelde versnellingsbak, wordt de koppeling bedient door middel van remvloeistof. Bij verversing van het remsysteem moet de koppeling natuurlijk ook ververst, ontlucht en geïnspecteerd worden.

Remleidingen klassiekers

Remleidingen van oldtimers en klassiekers dienen natuurlijk vrij te zijn van roest. Bij twijfel dienen de remleidingen vervangen te worden. Dit is ook een APK afkeurpunt. Wij vernieuwen remleidingen altijd in staal of cunifer. Koper heeft om verschillende redenen niet onze voorkeur.

Het onderhoud aan de remmen van uw Mercedes-Benz klassieker of oldtimer  kunt u het beste overlaten aan de specialist. Het gaat hier namelijk om de  veiligheid van u, uw mede passagiers en uw mede weggebruikers.

Twijfelt u aan de remmen van uw Mercedes oldtimer? Maar vandaag nog een afspraak!

MEER INFORMATIE