Mercedes klassieker; ontsteking, contactpuntjes en bougies

De ontsteking van uw Mercedes klassieker

 

Mercedes klassieker; ontsteking, contactpuntjes en bougies 1 Mercedes klassieker; ontsteking, contactpuntjes en bougies

 

De ontstekingsdelen van uw Mercedes-Benz klassieker zorgen er voor dat het brandstof mengsel in uw motor op het juiste moment ontbrand. Maar, krijgt de ontsteking van uw Mercedes oldtimer of youngtimer wel het juiste onderhoud?

Maak vandaag nog een afspraak voor periodiek onderhoud.

De bougies van uw Mercedes klassieker

De bougies van uw Mercedes klassieker zorgen voor de ontstekingsvonk, waardoor het brandstof mengsel ontbrandt. De bougie zit hiervoor gedeeltelijk in de verbrandingsruimte en krijgt te maken met warmte en trillingen. Mede hierdoor is de bougie aan slijtage onderhevig. Maar ook de midden en buiten elektrode zijn aan slijtage onderhevig. Hierdoor hebben bougies periodieke vervanging nodig. Een directe levensduur is niet altijd aan een bougie te hangen en is van veel factoren afhankelijk. Belangrijk tijdens het vervangen van de bougies is, om het juiste aanhaalmoment te gebruiken. Maar ook moet de motor schoon zijn, zodat er geen vuil in de cilinder van uw Mercedes klassieker kan vallen bij het verwisselen van de bougies. Wij zijn er geen voorstander van om vet te gebruiken tijdens de montage van de bougies, dit kan een negatief effect hebben op de massa die de bougie moet maken met de motor zelf. Tevens zorg vet op schroefdraad voor een ander aanhaalmoment, waardoor u de schroefdraad of de bougies zou kunnen beschadigen. De visuele inspectie, tijdens het verwisselen van de bougies , is zeker zo belangrijk. De verkleuring van de bougies verraden namelijk of de motor wel de juiste verbranding heeft en zeggen ook iets over de conditie van de overige ontstekingsdelen. Tevens geeft de graad en soort van de vervuiling van de bougie een indicatie van de conditie van de motor en het brandstofsysteem.

 

 

De verdelerkap en rotor van uw Mercedes klassieker

De Mercedes klassiekers hebben een rotor en verdelerkap die de vonk verdelen naar de juiste bougies. Deze rotor en verdelerkap zijn ook aan slijtage onderhevig. Helaas is de kwaliteit van deze Mercedes onderdelen de afgelopen jaren ondermaats, waardoor ook originele Mercedes onderdelen minder lang mee gaan dan je zou kunnen verwachten. Belangrijk is het om de verdelerkap visueel te inspecteren, bijvoorbeeld op scheuren en slijtage van de verdeel elektrode punten. Maar ook de koolstift kan te kort slijten, vaak door ondeskundig werk aan de rotor. Helaas zit er op de verdelerkap van de Mercedes youngtimer een zwarte afdekcover vast gemonteerd, waardoor deze minder makkelijk op scheuren en doorslaan-plekken geïnspecteerd kan worden. Bij te grote “vervuiling” en slijtage van de electrode verdeel punten zal de vonk te veel weerstand krijgen waardoor de motor slecht kan gaan lopen. De weerstand die in de rotor van uw Mercedes youngtimer is gemonteerd kan ook problemen geven, dit is vaak te zien aan scheuren in het kunststof waarmee deze weerstand zit ingegoten in de rotor.

De contactpuntjes, condensator en ontsteking van uw Mercedes-Benz klassieker

De ontstekingsklok zelf is ook aan slijtage onderhevig, denk hierbij aan bijvoorbeeld slijtage van de Lager-bussen, vacuüm voor-vervroeger, condensator e.d. Maar door vervuiling kunnen de verschillende onderdelen ook slecht functioneren. Al deze onderdelen kunnen door ons gereviseerd, gereinigd of vervangen worden. De Mercedes-Benz oldtimers hebben nog contactpuntjes en een condensator, deze zijn ook aan slijtage onderhevig. De contactpuntjes slijten, maar kunnen ook ineens inbranden. Het inbranden of verkleuren van de contactpuntjes kan duiden op condensator of eventueel bobine problemen. Maar helaas is de kwaliteit van de “moderne” contactpuntjes ondermaats waardoor deze sneller slijten en inbranden. Daarom hebben wij een grote voorraad New Old Stock (N.O.S.) contactpuntjes, te gebruiken voor de Mercedes-Benz oldtimers die wij in onze garage in onderhoud hebben. Wij adviseren ook altijd om de contactpuntjes en condensator gelijktijdig te vervangen. Vroeger werden contactpuntjes vaak glad gevijld, maar door het vijlen of schuren slijt de wolfram laag sneller waardoor de contactpuntjes nog sneller gaan slijten.
Belangrijk is om de ontsteking ook juist te smeren. Het viltje onder de rotor bij uw Mercedes oldtimer moet voorzien worden van een minimale hoeveelheid speciale olie. De as met de nokken waar de contactpuntjes tegen aan lopen, moet voorzien worden van een minimale hoeveelheid speciaal vet. Die niet door inwerking van warmte gaat uitvloeien. De Mercedes youngtimers hebben geen contactpuntjes meer, maar een hallgever die minder aan slijtage onderhevig is. Uw Mercedes-Benz oldtimer kan ook voorzien worden van een hallgever of zelfs een volledig nieuwe 123 ignition ontsteking. Maar uw Mercedes oldtimer ombouwen naar elektronische ontsteking kan ook juist problemen veroorzaken.

De bougiekabels, bougieleidingen en bougiedoppen van uw Mercedes klassieker

De bougiekabels of bougieleidingen van uw Mercedes klassieker transporteren de vonk van de verdelerkap naar de bougie. Indien de weerstand in de bougiekabels of bougiedoppen bij uw Mercedes oldtimer te veel verschillen, zal de motor niet goed lopen. Maar ook door “overslaan” of “doorslaan” van de vonk heeft de motor geen goede verbranding. De vonk vloeit dan af naar de massa van het voertuig of een andere bougiekabel. Hierdoor heeft de motor een slechte verbranding, wat natuurlijk ook nadelig is voor het milieu. Belangrijk is dat de kabels juist lopen en nergens door kunnen slijten. Ook olie en vuil op de bougiekabels van uw Mercedes oldtimer kunnen nadelige gevolgen hebben. De Mercedes youngtimers zijn vaak meer gevoelig op slijtage aan de kabels en bougiedoppen dan de oudere Mercedes oldtimers. Dit komt mede door de in verhouding grote lengte van de bougiekabels, hogere vonkspanning en hogere compressie. Helaas zijn complete bougiekabelsets niet meer te verkrijgen of valt de kwaliteit zo tegen dat wij genoodzaakt zijn bougiekabelsets zelf te maken. Natuurlijk moet ook niet vergeten worden de bobinekabel bij uw Mercedes te vervangen.

De bobine en voorweerstand van uw Mercedes klassieker

De bobine en de eventuele voorweerstand van uw Mercedes-Benz klassieker zijn ook aan slijtage onderhevig. Als de bobine versleten is zal hij geen vonk meer genereren. Maar voor het zo ver gekomen is, heeft hij vaak al verschillende symptomen van slijtage vertoond die niet altijd juist opgemerkt worden. De bobine kan bijvoorbeeld intern gaan overslaan waardoor de vonk niet altijd op de juiste plaats aankomt. Dit symptoom geeft de bobine dan meestal aan als hij warm wordt tijdens een lange rit op een zomerdag. Dit kunt u ervaren tijdens rijden als het “inhouden” van de motor. Dit “inhouden” wordt dan vaak onterecht toegeschreven aan de carburateurs of injectiesysteem. Maar het overslaan van de vonk bij een bobine kan ook gebeuren juist bij vochtig weer als het regent. Dan is er meestal sprake van een scheurtje in de afdekking van de bobine van uw Mercedes oldtimer of klassieker. Mede hierdoor komen de problemen bij een testrit niet altijd direct naar voren. Veel bobine fabrikanten geven aan dat een bobine 60.000 tot 80.000km mee gaat, desondanks wordt hij veel minder vaak vervangen. De juiste montage van de bobine en een eventuele voorweerstand is ook belangrijk. Bij onjuiste montage vinden er meer trillingen plaats en is er geen goede warmte afvoer, hierdoor wordt de levensduur van de bobine en voorweerstand aanzienlijk verkort. Het monteren van een “modernere” bobine met bijpassende voorweerstand bij uw Mercedes oldtimer zorgt voor een betere vonkspanning en minder slijtage van de contactpuntjes.

Mercedes klassieker; ontsteking, contactpuntjes en bougies 2 Mercedes klassieker; ontsteking, contactpuntjes en bougies

 

Correct afstellen van de ontsteking bij uw Mercedes-Benz oldtimer

Bij de Mercedes-Benz oldtimers moet het ontstekingstijdstip nog afgesteld worden door middel van het verdraaien van de ontstekingsklok. Door slijtage van de diverse delen en het rekken van de distributieketting verloopt namelijk het ontstekingstijdstip. Het ontstekingstijdstip, dus het moment waarop de bougie vonkt, is cruciaal voor een goede verbranding van uw motor. Des te beter de verbranding is bij uw oldtimer motor, des te minder belastend de oldtimer is voor het milieu. Wij beschikken over een originele Mercedes-Benz Hermann motortester, waarmee wij de ontsteking van uw Mercedes klassieker correct kunnen afstellen.

 

Mercedes klassieker; ontsteking, contactpuntjes en bougies 3 Mercedes klassieker; ontsteking, contactpuntjes en bougies

Accu, dynamo en stroom problemen bij uw Mercedes klassieker

De ontsteking van uw Mercedes klassieker doet niets anders dan het maken en verdelen van een vonk op het juiste tijdstip. Maar voordat deze vonk gemaakt kan worden moet er wel voldoende stroom aanwezig zijn. De dynamo moet voldoende stroom opwekken en de spannings-regelateur moet deze stroom ook juist afregelen. Maar ook de accu moet nog over voldoende “leven” beschikken, zodat er voldoende stroom is om een goede vonk te kunnen genereren. Ook de massapunten zijn belangrijk, deze massapunten zijn op “kaal” metaal gemonteerd. Maar vaak zijn deze massapunten na vele jaren gaan oxideren, waardoor ze geen goed contact meer maken en ze meer weerstand krijgen.